پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118846
فاجعه‌اي بزرگ در انتظار ايران ۱۰ سال آينده
تاریخ انتشار : 1393/06/20 10:12:57
نمایش : 1435
استاد ايراني دانشگاه‌ها و مراکز درماني آمريکا نسبت به يک فاجعه انساني که مي‌تواند بر اثر بي‌توجهي مسئولان حوزه سلامت به يک بحران در ايران در ۱۰ سال آينده تبديل شود، هشدار داد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، پروفسور مريم بني‌کاظمي استاد ايراني دانشگاه‌ها و مراکز درماني آمريکا درباره جديدترين بررسي‌هاي خود از روند اقدامات وزارت بهداشت در مقوله بيماري‌هاي ژنتيک اظهار داشت: بنده پس از آمدن به ايران که در طول سال چند بار براي معاينه و ويزيت بيماران به کشور مي‌آييم، متوجه شدم که تغيير و تحول خاصي در اداره بيماري‌هاي ژنتيک وزارت بهداشت رخ داده است به طوري که با آمدن مديرکل جديد مرکز بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت، توجه به بيماري‌هاي ژنتيک کاهش يافته است و عنوان کرده‌اند که ژنتيک يک مقوله لوکس است.


پروفسور مريم بني‌کاظمي استاد ايراني دانشگاه‌ها و مراکز درماني آمريکا

پروفسور بني‌کاظمي که به گفته مديرعامل بيماري نادر ايران از جمله ۱۰ متخصص ژنتيک برتر جهان است با انتقاد از کم توجهي به بيماري‌هاي ژنتيک در وزارت بهداشت عنوان کرد: با توجه به سياست‌‌هاي افزايش جمعيت در ايران بايد به مقوله بيماري‌هاي ژنتيک بيشتر پرداخته شود، چون در ايران ازدواج‌هاي فاميلي بالا است و سن مادران نيز براي فرزند‌آوري در حال افزايش است. بنابراين بيماري‌هاي ژنتيک به هيچ عنوان لوکس نيست.

اين استاد ايراني دانشگاه کاليفرنيا آمريکا و فوق تخصص بيماريهاي ژنتيک و متابوليک ادامه داد: به جرات مي‌توان گفت با توجه به حجم گسترده بيماري‌هاي ژنتيک تا ۱۰ سال آينده اين بيماري به عنوان يکي از مشکلات عديده بيماري‌ها در کشورمان بروز خواهد کرد و حتي مي‌توان از کلمه فاجعه استفاده کرد. به هر حال شايد برخي‌ها عنوان کنند که بيماري‌هاي ژنتيک از نظر نوع محدود هستند، ولي اگر کل بيماريهاي ژنتيک را در نظر بگيريم آمار تعداد بيماريهاي ژنتيک بسيار بالا مي‌رود. بنابراين به اين بي‌برنامه‌ريزي و بي توجهي در حوزه ژنتيک بايد ابراز تاسف کنم.

پروفسور بني‌کاظمي در ادامه به عملکرد مديران اداره بيماري‌هاي ژنتيک وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: بنده فعاليت‌هاي وزارت بهداشت در بحث ژنتيک را هميشه دنبال مي‌کنم، وزارت بهداشت در بحث پيشگيري و با يک روند دولتي کارهاي خود را دنبال مي‌کند که مسلماً اقدامات به کندي پيش رفته است، ولي به هيچ عنوان شايسته نيست اين ساختار در حوزه بيماري‌هاي ژنتيک در وزارت بهداشت که در طول سال‌‌هاي گذشته با زحمات بسياري ثمر بخشيده است به آن بي‌توجهي شود.

اين استاد ايراني مقيم آمريکا تصريح کرد: بنده در زمان حضورم در ايران شنيدم که مدير کل جديد اداره بيماريهاي غيرواگير وزارت بهداشت، يک پزشک است ولي تخصص خاصي در حوزه ژنتيک ندارد. بنابراين تصورم اين است که لوکس ناميدن بيماري‌هاي ژنتيک به دليل همين ضعف اطلاعات است و آنها نبايد بيماري ژنتيک را در فضاي تخيلي به آن بنگرند.

پروفسور بني‌کاظمي ادامه داد: تمرکز مديريت جديد اداره بيماريهاي غيرواگير وزارت بهداشت بر مسئله کاهش معضل سيگار و تقويت مشاوره‌ها شده است در حالي که شنيده‌ام همانطور که به بيماري ژنتيک کم توجه شده است، بيماري سرطان را نيز مورد توجه لازم قرار نمي‌دهند چون در برخي مواقع اينگونه مطرح مي‌شود که بيمار مبتلا به سرطان در نهايت فوت مي‌کند.

وي درباره اينکه چه کشورهايي نسبت به بيماري ژنتيک کم‌توجهي کرده‌اند و دچار چه آسيب‌هاي شده‌اند، بيان داشت: بنده با توجه به حضورم در اکثر کشورهاي جهان براي حضور در کنفرانس‌هاي بين المللي بيماري‌هاي ژنتيک و متابوليک، به هيچ عنوان نمي‌توانم کشوري را عنوان کنم که به مسئله ژنتيک بي‌توجه باشد. مثلاً در همين منطقه خاورميانه؛ مشاهده مي‌کنيم کشور ترکيه جمعيتي بيشتر از ايران دارد ولي بيماري‌هاي ژنتيک آن کمتر است، چرا؟ چون در ترکيه به اندازه ايران ازدواج فاميلي وجود ندارد زيرا به طور مثال ازدواج دخترخاله و پسرخاله را در ترکيه ناخوشايند مي‌دانند.

اين استاد ايراني دانشگاه‌ها و مراکز درماني آمريکا در ادامه خاطرنشان کرد: حتي اگر کشورهاي عربي را نيز به دليل ازدياد ازدواج‌هاي فاميلي در نظر بگيريم مشاهده مي‌کنيم جمعيت زيادي ندارند، مثلاً قطر و امارات حدود يک ميليون جمعيت دارند و به هيچ عنوان با جمعيت ايران نمي‌توان مقايسه کرد؛ از آن طرف نيز بايد به اين مسئله توجه داشته باشيم که براساس سياست‌هاي جمعيتي؛ ايران مي‌خواهد جمعيت ۷۰ ميليوني خود را به بيش از يکصد ميليون نفر افزايش دهد، بنابر اين اگر به بيماري‌هاي ژنتيک توجه نکنيم دچار معضلات بسياري مي‌شويم و امروز نيز شاهد آن هستيم که با تمام وجود پيشگيري‌ها بيش از ۶ هزار بيمار مبتلا به تالاسمي داريم که هرينه درمان هر کدام از آنها بسيار کمرشکن است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html